meidän aika = muiden rahaa

meidän aika = muiden rahaa

22.10.2020

Maailman suurin ja arvokkain bisnes ei ole enää öljy, kulta tai timantit, vaan me, ihmiset ja meidän aika. Meitä kutsutaan tuotteiden kuluttajiksi, mutta asia on kääntynyt viime vuosikymmenten aikana päälaelleen, meistä on tullut tuote.

Sosiaalinen media on ottanut vallan tv:ltä ja lehdiltä. Meidän eri medioissa viettämästä ajasta käydään suurinta kauppaa ja kilpailua. Mainostajat maksavat meidän ajasta sekunnin sadasosien tarkkuudella. Kohdennettu mainonta on tehokasta ja meistä kerätty tieto on rikkauksista arvokkainta.


Sosiaalinen media on erittäin hyvä kanava ja loistava keksintö, mutta se, että siitä on tullut suuryritysten mainoskanava ja meistä alkuperäisistä tuotteen käyttäjistä on tullut tuote on erittäin huolestuttavaa.


Yksi katsomisen arvoinen dokumentti aiheesta on Netflixin The Social Dilemma, jossa eri sosiaalisten medioiden ja sivustojen työntekijät kertovat asiasta avoimesti ja varoittavat luomistaan vaaroista. Sosiaalinen media on erittäin hyvä kanava ja loistava keksintö, mutta se, että siitä on tullut suuryritysten mainoskanava ja meistä alkuperäisistä tuotteen käyttäjistä on tullut tuote on erittäin huolestuttavaa.

The Social Dilemma dokumentissa kerrotaan, kuinka kaiken takana ovat algoritmit, joita on rakennettu ja kehitetty viimeiset 20 vuotta ja kuinka puhelimeen tulevien ilmoitusten ainoa tarkoitus on saada sinut takaisin ruudun ääreen.

Olin kolme päivää poissa Facebookista ja viimeisin millä se yritti saada minut taas avaamaan ja palaamaan sen luokse oli puhelimeen tullut ilmoitus “1 kaverisi päivitti tilansa.” Hieman yli kaksisataa kaveria ja joku päivitti tilansa, pakko mennä katsomaan mitä joku on tehnyt.  

Meistä kerätty tieto on nyky bisneksen graalin malja. Yksi haku Googlella ja seuraavat päivät asiaan liittyvät mainokset näkyvät eri sivustoilla ja medioissa. 

Saman meistä kerätyn tiedon perusteella voidaan meille ohjata myös muuta tietoa. En ole tutkinut joko niin tehdään, mutta luulen että ainakin tullaan tekemään jo lähitulevaisuudessa. Avaat uutissivun ja sinulle näytetään valittuja uutisia sinusta kerätyn tiedon perusteella. 

Tuo ajatus pelottaa minua mainoksia enemmän.


Jaa tämä artikkeli
Posted in

Kirjoita kommentti